Vitamine D hoe,wat, waar en waarom…

 

Vitamin_D_Strong_Bones
Afbeelding: Dr Perlmutter

Vitamine D is in mijn ogen een ondergeschoven en achtergesteld kindje onder de vitamines. Tot voor kort was er over deze vitamine niet veel bekend. Ik heb in eigen nabijheid meegemaakt wat een tekort aan deze vitamine D met je gezondheid doet. Het is aan te raden alle kinderen met de hielprik gelijk op een tekort aan vitamine D te testen. Mensen met een tekort worden vaak al met een tekort aan deze vitamine geboren, ook lijkt het  samen te hangen met de puberteit. In deze periode ontstaan vaak lichamelijke klachten door het tekort. Wanneer  het tekort eerder bekend is kunnen deze klachten worden voorkomen. Heb jij een van onderstaande klachten en weet de huisarts niet waar het vandaan komt? Misschien is het wel te wijten aan een tekort aan vitamine D. Laat je niet afschepen door je huisarts en laat je  testen. Sommige dokters vinden deze test duur en overbodig maar het lijkt mij dat deze test goedkoper is dan alle  medische behandelingen die mensen met een tekort vaak moeten ondergaan. Het is raadzaam niet op eigen houtje met vitamine D te beginnen want een teveel of onnodig gebruik van vitamine D kan schadelijk zijn!! Het is net zoals het gezegde luid: ” overal waar te voor staat is ongezond, te veel -te weinig.”

 Vitamine D tekort

Een vitamine D tekort heb je als je vitamine D waarde onder de 50 zit. Door een vitamine D tekort krijg je last van verschillende symptomen. Hoe lager je waarde is hoe meer last je krijgt van die symptomen. Niet iedereen heeft last van dezelfde symptomen, maar dit zijn de symptomen die het meeste voorkomen.

  • Chronische (extreme) vermoeidheid

    kind1
    Afbeelding: Pinterest
  • Lusteloosheid
  • Concentratie problemen
  • Depressie
  • Spier en/of gewrichtspijn
  • Bloedend tandvlees
  • Angstaanvallen
  • Verstoorde slaap, veel en vroeg wakker
  • Hyperventilatie
  • Hartkloppingen
  • Zwakke botten
  • Traag herstel van weefsel
  • Krampen en spiertrillingen

Daarnaast kan je ook nog andere gezondheidsimplicaties krijgen. Zoals Rachitis. Dat is ziekte die vooral bij kinderen voorkomt en daardoor hebben ze onvoldoende botvorming.  Osteomalacie, deze aandoening lijkt op rachitis maar komt voor bij volwassen. De spieren worden hierdoor zwakker en de botten dunner.  Bij myopathie komt ook spierzwakte voor.

Wat doet vitamine D?

  • —Zorgt voor sterke botten en risico op botbreuken verkleinen
  • — Beïnvloedt de spierfunctie
  • —Beter evenwichtsgevoel
  • —Verbetert het immuunsysteem
  • —Kan bepaalde vormen van Kanker voorkomen

Vitamine D zorgt samen met calcium voor sterke botten. Een combinatie van Vitamine D met calcium kan bijvoorbeeld botverlies beperken en het heeft een positieve invloed op de botdichtheid. Daarnaast kan vitamine D in combinatie met calcium ook het risico op botbreuken verkleinen.

Hoe krijg je vitamine D binnen?

  • —Via zonlicht
  • —Voedingsmiddel dierlijke herkomst
  • —Vette vis

Voldoende vitamine D in het lichaam zorgt voor een beter evenwichtsgevoel, waardoor het risico op vallen kleiner is. Vitamine D zorgt dus niet alleen voor minder botbreuken, maar ook voor minder valpartijen.Er is sterk bewijs dat vitamine D een rol speelt in het immuunsysteem. In het proces van vitamine D omzetten in witte bloedcellen ontstaat er een eiwit dat bacteriën onschadelijk maakt. Hierdoor kan je minder snel ziek worden. Vitamine D krijg je vooral binnen door de zon en wordt in de huid aangemaakt. Het komt ook voor in voedingsmiddelen die van

d
Afbeelding: Pinterest

dierlijke herkomst zijn.  Maar in die voedingsmiddel komt vitamine D in zeer kleine hoeveelheden voor. Een uitzondering hierop is vette vis zoals zalm en paling. Hierin komt iets meer vitamine D in voor. In Nederland wordt vitamine D ook aan margarine en bak- en braadproducten toegevoegd. Vitamine D krijg je dus vooral door zonlicht. Maar helaas zijn de zomers in Nederland tekort waardoor de aanmaak van vitamine D behoorlijk beperkt is. Hierdoor lopen veel mensen een vitamine D tekort op. Verder hebben we in Nederland doorgaans meer donkere dagen dan zonnige waardoor het tekort nog groter kan worden. Vooral in de wintermaanden. Natuurlijk moet je het tekort bijvullen. Dit kan je doen door veel eten te eten die rijk zijn aan vitamine D en veel in de zon te komen. Als het tekort te groot is dan worden er medicijnen voorgeschreven. Die medicijnen moet je dan een paar weken slikken of voor een langere tijd. Verwacht niet dat als je een behandeling start, je in een keer je beter gaat voelen. Daar kunnen maanden overheen gaan! Ook is het  belangrijk  om op tijd rust te nemen. Meestal verbetert eerst de spierkracht en verdwijnt de moeheid pas na maanden.

Afbeelding: Google

Hoe behandel je een vitamine D tekort?

  • —Veel zon
  • —Voeding wat vitamine D bevat eten/drinken
  • —Medicijnen

Er zijn ook verschillende groepen die meer kans hebben op een tekort aan vitamine D

  • Vegetariërs en veganisten
  • Mensen die weinig buiten komen
  • Mensen die bedekkende kleding dragen (lange mouwen, hoeden, hoofddoeken, boerka’s)
  • Ouderen, vooral omdat zij veel binnen zitten
  • Zwangere vrouwen
  • Mensen met een donkere huid, of een huid die niet bruin wordt in de zon maar ook niet verbrand
  • Mensen die ongezond en eenzijdig (niet-gevarieerd) eten
  • Mensen die veel alcohol drinken
  • Mensen die een vetarm of vetvrij dieet volgen

In deze tabel staat bij de verschillende vitamine D waardes en de gezondheidsimplicaties die je daarbij kunt krijgen.

Afbeelding1
Afbeelding: Google

Halima 16 jaar:”Vitamine D is een vitamine die veelste vaak onderschat wordt. Zoals door mijn eigen en andere dokters. Zij hebben mij waarschijnlijk mijn hele leven met een tekort aan vitamine D laten lopen. Wij zijn er achter gekomen omdat mijn moeder aandrong op deze test.”

Anna 38 jaar:”Vanaf mijn tienertijd ben ik vaak extreem moe vooral in de winter. Ook had ik vaak onverklaarbare pijnen in mijn benen. Als ik naar de huisarts ging werd mij altijd gevraagd of ik rookte of alcohol drink, gezond at  en elke dag buiten kwam. Het antwoord op die vragen is nee,nee,ja en ja. Verschillende bloedtesten heb ik ondergaan en daar kwam niks uit. Nu eindelijk na 23 jaar en ik zelf om een vitamine D test heb gevraagd blijk ik een tekort aan vitamine D te hebben. Ik heb een kuur gehad en slik nu elke dag een Vitamine D pil. Ik merk een grote verbetering!Het is nu herfst maar ik heb veel meer energie dan andere jaren en geen pijn meer in mijn benen.”

Jasmijn 20 jaar:” Mijn jeugd had er heel anders uitgezien als het tekort aan vitamine D eerder was opgemerkt. Jaren liep ik bij de dokter de deur plat en onderging verschillende (soms zware) onderzoeken. Ik was veel ziek en vaak moe. Nu ik een kuur heb gehad en vitamine D tabletten slik gaat het met mijn gezondheid stukken beter”.

Bron:

—www.dokterdokter.nl

—www.wikipedia.nl

—www.mens-en-gezondheid.nl

—www.gezondsheidsnet.nl

Advertenties

31 gedachten over “Vitamine D hoe,wat, waar en waarom…

  1. Goed stuk Anneke. Ik ben helaas een van de personen die een zwaar tekort heeft wat veel lichamelijke gevolgen heeft. Gelukkig krijg ik elke maand een speciale hoeveelheid vitamine D via de arts toegediend. Een test via de dokter is simpel dmv bloedprikken. Daar zou men moeten starten als er klachten zijn zoals bovengenoemd. Niet duur dus en simpel.

    Liked by 1 persoon

  2. Op aanraden van de HA moest mijn zoontje 2 pilletjes per dag gaan slikken ( toen4 jaar oud) omdat de fysio, ziekenhuis etc niet konden helpen waar de extreme pijnen van zijn beentjes vandaan kwamen. Binen 2 maanden werden de klachten minder, na 6 maanden ( lees 5 jaar oud) sliep hij voor de eerste keer een hele nacht door. Hij is nu 6,5 jaar en hij slikt nog netjes elke dag, zijn 2 broertjes ook.

    Liked by 1 persoon

      1. Eigenlijk hebben heel veel mensen er een te kort van, maar weten het niet. Juist door bloed te laten prikken komen ze het te weten.
        Maar het is niet overbodig om vitamine D dagelijks in te nemen. 5Druppels per dag volstaat al.

        Liked by 1 persoon

  3. Hè eindelijk een goed stuk over vitamine D!! Een paar maanden geleden is bij mij een extreem gebrek aan deze belangrijke vitamine geconstateerd (via een bloedonderzoek), mijn waarde was 14….terwijl het tussen de 50 en de 150 moet zitten aldus mijn huisarts. Ik krijg nu 1 x per maand een hoge dosering en over 2 maanden gaan we het opnieuw testen.
    Mijn extreme vermoeidheid en lusteloosheid deed mij de das om en ik begrijp uit jouw stuk dat ook gewrichtsproblemen en astma een gevolg kunnen zijn van een tekort aan vitamine D, iets wat ik al sinds mijn pubertijd heb.
    Ik heb goede hoop dat ik mij op den duur beter ga voelen 😉 bedankt voor deze informatie.

    Liked by 1 persoon

    1. Dankje voor je compliment Caroline 🙂 Het viel mij ook op dat het moeilijk is goede informatie te verkrijgen over de gevolgen van een tekort aan vitamine D. Veel dokters weten zelfs niet dat je er extreme vermoeidheid van kunt krijgen of slapeloosheid of gewrichtspijn. Ook een prikkelbare darm kan er een teken van zijn. Je gaat je vast weer beter voelen. Laat je over een poosje weten hoe het met je gaat?

      Like

      1. maar pas op , teveel is wetenschappelijk niet bewezen , dus niet mogelijk. 10 mcgr heeft al helemaal geen zin , ruim te weinig , achterhaald e ingegeven door belangen ( d is niet patenteerbaar ..)
        De zon kan nu ook geen D opwekken , voorjaar weer …..

        Liked by 1 persoon

      2. Teveel vitamine D qua zonlicht bestaat niet maar qua pillen zeker wel. Mischien niet wetenschapelijk bewezen maar wel in de praktijk. Hoewel dat zeer zeldzaam is.Een hoog vitamine D (concentraties boven 500 nmol/l) in combinatie met verhoogd calcium kan zorgen voor verkalking en schade aan organen zoals de nieren. Het lichaam probeert de hoeveelheid calcium te verlagen door calciumfosfaat af te zetten in de organen. De organen verkalken hierdoor en raken beschadigd. Bedankt voor je reactie 🙂

        Like

      1. Vooral de weerstand. En opbouw van botten,hoewel je dat moeilijk kunt aantonen. Autistische kinderen, ook volwassenen, hebben vaak tekorten met bepaalde stoffen. Magensium en Tryptofaan zijn hiervan de belangrijkste. Maar B6, Zink en D (de juiste die jij omschrijft) ook in mindere mate.
        Ik zou elke ouder met een autistische kind, of Adhd aanraden hier eens goed na te kijken. 🙂

        Liked by 1 persoon

  4. D is zelfs en pro-hormoon , niet echt een vitamine . De tijdsduur om voldoende D aan te maken , vooral in nL, is lang hoor , heb bijna 3 jaar gedaan om op 148 te komen (met vooral supplementen) , volgens de tabel ben ik dan al vergiftigd . Nee, van een overdosering kan geen spraken zijn , is nooit aangetoond zelfs .
    En ja , de geode vorm magnesium , icm D !

    Liked by 1 persoon

  5. Bij het laatste bloedonderzoek via mijn huisarts bleek dat ik een veel te lage waarde had. Hij heeft het toen voorschreven. Ik slik al een poosje 1x daags een tablet van 800 IE. Helaas vergeet het ik af en toe in te nemen. Door dit artikel word ik erop gewezen hoe belangrijk het is. Dank je wel. (y)

    Like

  6. Update:

    Na een een aantal maanden verder te zijn en ik mij nog steeds hetzelfde voel, zoniet erger, ben ik opnieuw naar de huisarts gestapt en een nieuwe bloedtest aangevraagd…een hele uitgebreide!!!
    En ja hoor, bij de uitslag bleek dat mijn vitamine D nog 3 extra punten was gezakt naar 11…!!! Daarbij kwam ook nog even dat mijn schildklierfunctie veel te laag is en mijn leverfunctie te hoog, plus dat mijn (nuchtere) glucosetest ook hoger uitviel dan het zou moeten…pré diabetes 2.

    Met andere woorden ik zit in één enorme vicieuze cirkel, want de afgelopen maanden heb ik zoveel gelezen over symptomen van een tekort aan vitamine D, dat ik weet dat al deze symptomen, dus al mijn klachten hiernaar toe terug te leiden zijn.

    Mijn huisarts is duidelijk niet goed op de hoogte van wat een tekort aan deze vitamine kan bewerkstelligen en hij probeerde mij ook tevreden te stellen met een pilletje van 800 UI per dag en diabetesbegeleiding.
    Door alles wat ik hierover gelezen heb, daardoor alles zó herkenbaar voor mij was, wist ik dat dit een veel te lage dosering zou zijn en ging er ook niet mee akkoord, mijn huisarts ging in gesprek gaan met een deskundige en de conclusie was dat ik geen 800 UI per dag = 3500 UI per week nodig heb maar 50.000 UI per week !!! Nogal een verschil! Dit is niet in pilvorm, maar in 2 vloeibare pipetten á 25.000 UI per week. Over 8 weken opnieuw mijn bloed laten testen…laten we er maar het beste van hopen… en zo niet, dan laat ik mij doorsturen naar een specialist.

    Dit is mijn lichaam en ik heb er maar 1, als het zover komt dat, naast die extreme vermoeidheid en lusteloosheid en geen kilo kunnen afvallen, ook nog eens organen belast worden en daardoor minder of anders gaan functioneren, denk ik dat het geen kwaad zou kunnen om de huisartsen eens bij te scholen wat de uitwerking van vitamine D is, aangezien het steeds vaker voorkomt en bv ook ouderen hier erg veel baat bij zouden kunnen hebben.

    Liked by 1 persoon

    1. Hoi Coco, Bedankt voor jouw reactie. Eigenlijk had de huisarts je meteen met 2 vloeibare pipetten moeten laten beginnen. Twee pipetten per week en dat 6 weken lang. Daarna overstappen op dagelijks een pil. Dan na ongeveer 2 maanden je opnieuw laten testen en is het dan nog te laag 2 pillen per dag voor een tijdje. Omdat jij je zo beroerd voelt is het waarschijnlijk verstandig gelijk na de pipetten met twee pillen per dag te beginnen en wanneer je waarden ‘normaal’ zijn over te stappen op 1 pil per dag. Let op een teveel aan vitamine D is ook schadelijk dus als je voor langere tijd een hogere dosis gebruikt is het verstandig na 2 maanden opnieuw je waarden na te laten kijken. Ik vermoed dat jij je geen zorgen hoeft te maken. Dat jij je zo beroerd voelt komt omdat de dokter het niet goed heeft aangepakt en waarde 11 is echt te laag. Als je bovenstaand advies opvolgt voel je je na een poosje beter. Eerst zal je spierkracht verbeteren, voordat de vermoeidheid weg is zul je al wel een aantal maanden verder zijn. Neem voldoende rust zodat je lichaam tijd krijgt om te herstellen! Sta stevig in je schoenen tegenover de huisarts. Het is jouw gezondheid en huisartsen weten ook niet alles. Ik weet natuurlijk ook niet alles maar ik heb uit nabijheid meegemaakt wat een tekort aan vitamine D met je doet en wat voor inpakt het heeft op je leven. Huisartsen vinden een vitamine D test vaak duur en onnodig maar al die andere ziektekosten die je krijgt door een tekort aan vitamine D zijn stukken hoger. Laat je weten hoe het over een poosje met je gaat? Vriendelijke groet Anneke

      Like

  7. Ook hier een VitD patient 😦

    Na jaren aanmodderen, burn-out, paniekaanvallen, zweten, hartbonzen (dus niet snel, maar wel hard), weer met antidepressiva er boven op gekomen, sinds een paar maanden daar weer vanaf en het gaat allemaal redelijk, maar ik bleef vage klachten houden zoals hierboven beschreven.

    Eind april op alles bloed laten prikken en alles was goed behalve VitD, die was 33. Advies om bij de drogist pillen te halen. Dus een stootkuur gedaan van 2xdaags 4000 IU en nu 6 weken later weer bloed laten prikken. Waarde nu: 136 !!!!!

    De VitD slaat dus duidelijk aan, maar ik merk er qua gevoel dus nog weinig tot niets van. Ik heb ietsje minder last van hardbonzen en ik heb het gevoel dat ik ietsje minder sloom/vermoeid ben. Maar om nu te zeggen dat ik weer 100%; nee dat zeker niet.

    Nu is mijn vraag: Binnen 6 weken ben ik dus weer op een vrij hoog niveau. Maar had ik me nu al beter moeten voelen, of moet je eerst een x aantal weken/maanden om een hoog niveau zitten zodat je lichaam kan wennen aan de nieuwe niveaus en dat je jezelf dáárna pas beter gaat voelen?

    Like

    1. Bedankt voor je reactie Joost. Het zal inderdaad een langere tijd gaan duren voordat je je echt beter gaat voelen. Meestal herstelt eerst de spiermassa zich en verdwijnen andere symptomen en als laatste verdwijnt de moeheid. Al je bovenstaande klachten, burn-out, paniekaanvallen etc. kun je toeschrijven aan het vitamine D tekort.

      Like

      1. Top, dank voor het snelle antwoord. Al moet ik er een jaar op wachten dat het beter gaat, dat maakt me niet uit. Ben nu toch al zo lang aan het aantobben; deze tijd kan er ook nog wel bij 🙂 Als ik maar ‘uitzicht’ heb op verbetering.

        Ik had alleen verwacht dat m’n waardes langzaam zouden stijgen en dus ook langzaam verbetering van de klachten. Maar dat hoeft blijkbaar dus niet 1-op-1 op te gaan, maak ik uit je woorden op.

        Nogmaals dank!

        Like

  8. Hallo Anneke na jarenlang mezelf rot te hebben gevoeld, vooral van ongeveer september tot april (paniekaanvallen, burnout, pijnen en krampen, omvallen enz.) is er bij mijn nieuwe huisarts een lichtje gaan branden, bloedtest gehad en mijn vit. D zat op 18. Dokter heeft vroegere bloedtesten nagekeken en het bleek, dat ik altijd al rond dit getal heb gezeten, maar dat er nooit iets mee gedaan is.Wel heb ik 18 jaar geleden seroxat voorgeschreven gekregen, omdat ik dit veel te weinig had bleek ook uit testen.

    Ik heb nu 2 ampullen van 25.000 IE per week gekregen, nu mijn vraag, steeds als ik die ingenomen heb, krijg ik na een uur ontzettende hartkloppingen, word beetje misselijk en slaperig. Nu heb ik ergens gelezen, dat dat niet toe te schrijven is aan de hoge dosis vit. D, maar omdat vit. D in die hoge dosis het magnesium tekort (dat vaak samen gaan met vit. D tekort) nog verder omlaag brengt. Moet je dan extra magnesium erbij gaan nemen?

    Like

    1. Hallo Marleen, Ik heb jouw vraag voorgelegd aan Anka Blankendaal. Anka heeft een praktijk voor natuurgeneeskunde in Amsterdam.

      Anka:Dit soort bijwerkingen komen wel eens voor. Het kan verschillende oorzaken hebben bijvoorbeeld het gebruik van een synthetische vorm van vitamine D die niet goed wordt opgenomen, toevoegingen in de capsule, een te hoge dosering vitamine D, tekorten aan andere voedingsstoffen, gebruik van medicijnen, onderliggende ziekten of aandoeningen. Ik kan er dus niet zomaar een antwoord op geven. Het beste is om terug naar de huisarts te gaan voor verder onderzoek.

      Hopelijk heb je iets aan het antwoord van Anka en helpt het je verder. Laat je nog een keer weten hoe het met je gaat? Groetjes Anneke

      Like

      1. Hoi Anneke, heel erg bedankt dat je de vraag ook voorgelegd heb aan Anka en dan zo snel antwoord!!
        Heb vanmorgen contact gehad met mijn huisarts en die wil nu de vitamine D in een lagere dosering gaan voorschrijven.Dat van die magnesium was niet echt bekend bij hem, maar wel dat je calcium te hoog kan worden door een hoge stootdosis vitamine D in je bloed, dus ik moet nu doorgaan met pillen en dan na 3 maanden prikken, is het dan nog niet echt omhoog gegaan, gaan ze verder kijken.

        Liked by 1 persoon

      2. Hallo Marleen, Wij gaan voor je duimen dat het nu goed gaat en je geen bijwerkingen meer zult ondervinden van de vitamine D. Daarom is het trouwens raadzaam om niet op eigen houtje vitamine D te gaan slikken, want als je waarde niet te laag is en het probleem ergens anders zit kun je daar ook last van krijgen. Alvast fijne dagen toegewenst!

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s