De overgang: vraag & antwoord

Bedankt voor de reacties op de ‘Vrouw & overgang: stel je vraag’, oproep. Er kwamen uiteenlopende vragen binnen. Natuurgeneeskundig therapeut Anka Blankendaal, werkt regelmatig mee aan diverse artikelen over gezondheid op Anneke Schrijft en dit keer beantwoord zij de binnengekomen vragen over de overgang.

TIK

Fotografe: Erna Witbraad, joinyourlife.nl

Anka Stelt zich voor

Mijn naam is Anka Blankendaal en ik ben natuurgeneeskundig therapeut met een praktijk in Amsterdam en Beverwijk. Ik ben 50 en zit sinds twee jaar in de overgang. Voor mij is dit een bijzondere periode vol veranderingen op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak. Ik ervaar de overgang als iets positiefs en probeer deze bijzondere periode heel bewust te beleven. Omdat je meestal negatieve verhalen hoort over de overgang, wil ik mijn ervaringen graag met jullie delen.

Vrouwen met overgangsklachten kom ik regelmatig tegen in mijn praktijk. Rond de overgang verandert er veel voor een vrouw. Het ouder worden is in onze maatschappij best een taboe en de symptomen die bij de overgang horen, worden daarom als lastig ervaren. Toch hebben deze symptomen een functie.

Tussen de 42 en 55 jaar komen vrouwen in de menopauze. De menstruatiecyclus houdt op, de eierstokken produceren minder oestrogenen en progesterone. Het is het einde van de vruchtbaarheidsperiode en de vrouw komt in een andere levensfase. Oestrogenen zijn onze ‘zorg’ hormonen en de verminderde productie betekent dan ook dat de vrouw minder zin heeft om te zorgen. Dit natuurlijke proces helpt ons om onze opgroeiende kinderen los te kunnen laten. We maken meer vetweefsel aan omdat deze vetcellen een deel van de oestrogeenproductie overnemen.

De verandering van de hormoonhuishouding kan klachten geven. Vooral opvliegers, onrustig slapen, nachtzweten, vaker moeten plassen, stemmingswisselingen, vermoeidheid, verminderd libido, gewichtstoename, hoofdpijn en vergeetachtigheid komen veel voor. Slechts 30% van alle vrouwen merkt niet veel van de overgang. Het merendeel van de vrouwen gaan wel door allerlei symptomen heen. De vragen over de overgang die ik eerder van jullie ontving, zal ik vandaag op Anneke schrijft beantwoorden.

vraag-en-antwoordBelinda: “Kan door de overgang een tekort aan vitamine D ontstaan?”

Nee, vitamine D maken we in de huid aan onder invloed van zonlicht. Een tekort kan ontstaan in de herfst en winter als het zonlicht  minder sterk is. Wel is het zo dat Vitamine D belangrijk is voor de botten en dat is een belangrijk aandachtspunt tijdens de overgang. Oestrogenen en progesteron beschermen ons namelijk tegen botontkalking. Doordat je tijdens de overgang minder van deze hormonen aanmaakt, ben je vatbaarder voor osteoporose. Aanvulling van vitamine D is dus extra belangrijk tijdens de overgang. Ook calcium en magnesium zijn belangrijk voor de botten. Eet daarom voldoende zure zuivelproducten, donkergroene bladgroenten, broccoli, boerenkool, peulvruchten, appels, noten en zaden. Wees matig met keukenzout, alcohol, suiker en cafeïne omdat daardoor de opname van calcium wordt belemmerd. Dagelijkse beweging waarbij je de botten belast, verbetert de botaanmaak.

B. de Groot: “Is er meer kans op lichamelijke problemen als je vervroegd in de overgang bent?”

Ja. De overgang is het begin van een verouderingsproces. Als je vervroegd in de overgang komt, kun je al op jongere leeftijd last krijgen van botontkalking, veroudering van de huid en hart-en vaataandoeningen. Te vroeg in de overgang komen, kan ook mentaal zwaar wegen. Je kunt er gelukkig wel iets aan doen. Er zijn homeopathische middelen en kruiden die de hormonen kunnen reguleren. Raadpleeg hiervoor een deskundige. Een gezond dieet met veel groenten en fruit, goede vetten als olijfolie, lijnzaadolie, noten en vette vis kan veel klachten helpen te voorkomen. Ook zijn er supplementen die het verouderingsproces vertragen. Voor ondersteuning kun je terecht bij een natuurgeneeskundig therapeut of bij een Care for Women specialiste. En je kunt het natuurlijk bespreken met de huisarts.

superpower

Daphne: “Kun je voorkomen dat je te vroeg in de overgang raakt?”

Nee. Het moment dat je in de overgang komt, is genetisch bepaald. Als onze eicellen op zijn, komen we in de overgang. Bij sommige vrouwen gebeurt dat vroeger. Ook kan een operatie aan de eierstokken, hormoon- of chemotherapie leiden tot een vervroegde overgang.

Geeske Dijkstra: “Hoe weet je of je vervroegd in de overgang bent?”

Je kunt bloed laten prikken bij de huisarts als je klachten hebt die daarop wijzen.

Nelleke: “Hoe komt het dat ik nu in de overgang ben sneller geïrriteerd bent.”

Door het schommelen van onze oestrogeenspiegels vliegen we emotioneel sneller uit de bocht. Omdat je minder ‘zorg’ hormonen aanmaakt, kan het irritatie geven als er een beroep op je wordt gedaan. Alle hormonen werken nauw met elkaar samen waardoor het dalen van de oestrogeenspiegels ook invloed heeft op de stresshormonen. Het loslaten van je vruchtbaarheid en je jeugd is een soort rouwproces dat met verdriet en machteloosheid gepaard kan gaan. Dat is niet altijd makkelijk. Vrouwen zijn vaak perfectionistisch en willen alles blijven doen zoals ze gewend zijn. En dat lukt niet altijd. We ervaren meer stress, slapen minder goed en kunnen de hele dag opvliegers hebben. Dat is vermoeiend en maakt dat je lontje korter is. Koffie, suiker, frisdrank, alcohol en stress verergeren de hormonale schommelingen. Door gezond te eten, voldoende rust te nemen en binnen je grenzen te blijven, blijven de emoties beter in balans.

world-menopause-day-300x300

M. Elskamp: “Hoe kan ik mijn vrouw steunen tijdens de overgang?”

Geeft je vrouw de ruimte, neem een uitbarsting niet persoonlijk maar begrijp dat ze haar emoties niet goed onder controle heeft. Zorg voor jezelf en help mee bij de werkzaamheden in huis. Behandel haar ‘nukken’ met geduld en respect. Laat haar merken dat je van haar houdt. Maar geef ook je grenzen aan als je het even niet meer trekt. Humor is altijd belangrijk. Lach er samen om en hou het luchtig. Praat met elkaar, kijk samen hoe je elkaar in deze periode tegemoet kunt komen. Ook een man gaat door een hormonale veranderingen na zijn 45ste. Er breekt voor jullie allebei een nieuwe fase aan waarin je behoeftes veranderen. Door te blijven communiceren, kan dit een verdieping in je relatie zijn.

Paulien: “Door alle nare verhalen over de overgang zie ik vreselijk tegen deze periode op! Kun jij mij tips geven, dat als het zo ver is ik deze periode goed door kom?”

Volgens de oude natuurvolkeren is de menopauze de overgang naar de wijsheid. De kinderen worden zelfstandigen, en wij mogen zelf weer spelen en vrij zijn. Ik ervaar de menopauze juist heel positief. Mijn maandelijkse cyclus had altijd veel invloed op mijn energie en stemming. Sinds mijn menstruaties zijn gestopt, voel ik me evenwichtiger en ervaar ik minder upsen downs. Ik vind het fijn om ouder te worden omdat ik beter weet wie ik ben en meer innerlijke rust heb. Ik zie mijn opvliegers als een vurige energie waarin oude overtuigingen die ik niet meer nodig heb, los wordt gelaten. Ik liet bijvoorbeeld mijn ‘jongere ik’ los en kijk met zachtere ogen naar mijn moeder. Ook ben ik milder geworden naar mezelf en de mensen om me heen. Ik ben een volwassen vrouw met levenservaring en voel me zelfverzekerder, vrijer en mooier dan toen ik jonger was.

Acceptatie maakt het een stuk makkelijker dan je te verzetten. Praat er met je vriendinnen over en wees nieuwsgierig naar je ontwikkeling in plaats van kritisch naar jezelf te zijn. Elke leeftijd heeft zijn charme, waardeer jezelf voor alles wat je hebt bereikt in je leven. Sta af en toe even stil bij waar je nu bent en wat je wilt in de toekomst. Voel je kracht en volg je hart.

900151671-f39c60248da0c323bd37e6d6b8287708Een gezonde levensstijl helpt om in balans te blijven. Er zijn goede homeopathische middelen die je kunnen ondersteunen bij overgangsklachten. Je kunt naar een homeopaat gaan of zelfzorgmiddelen als Famosan van dr. A. Vogel proberen. Kruiden zoals Maca en Siberische ginseng kunnen de hormoonschommelingen reguleren en Salie vermindert nachtzweten. Meditatie, mindfulness en hormoonyoga helpen om stress te verminderen.

S. van Dam: “Ik heb erge last van haaruitval tijdens de overgang, wat kan ik daar aan doen?”

Iedere hormonale verandering kan gepaard gaan met haaruitval. Een goede natuurlijke multivitamine kan helpen, Bijvoorbeeld Vitortho meer-in-1, Vrouw of Fem, of Plex 50+ van Essential Organics. Gebruik niet de goedkopere multivitaminen van voordeeldrogisterij omdat ze synthetische vitaminen bevatten. Die kunnen opstapelen in het lichaam waardoor je klachten juist kunnen verergeren.

R. : “Ik ben vergeetachtig, komt dat door de overgang?”

Ja dat kan. Hormoonschommelingen kunnen vergeetachtigheid veroorzaken. Dit is vooral bij het begin van de overgang en neemt af als je meer in balans komt.

Willeke S. :“Hoe lang duurt de overgang?”

Dat is voor iedere vrouw anders. Gemiddeld duurt het een jaar of 6. Maar er zijn vrouwen die na hun 70e ook nog wel eens opvliegers hebben.

Heb je toch nog vragen of wil je een persoonlijk advies? Kijk dan op mijn website www.ankablankendaal.nl 

anka gmail

Foto: Anka Blankendaal / afbeeldingen: Google

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s