Kind & gezonde voeding

voeding

Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe belangrijk gezonde voeding is voor kinderen? Voeding heeft niet alleen invloed op de lichamelijke groei, maar ook op de mentale gezondheid. Steeds meer kinderen ontwikkelen door een ongezonde leefstijl chronische ziektes met als gevolg dalende leerprestaties en sociale ongelijkheid. Je zou kunnen zeggen alles valt of staat met goede voeding. Bij de T.S.O (tussen schoolse opvang) zie ik regelmatig kinderen met een broodtrommel boordevol vulling in plaats van voeding. Bovendien staan de drinkpakjes die kinderen meekrijgen vaak bol van de kunstmatige zoetstoffen, kleurstoffen,smaakstoffen en conserveringsmiddelen. Kinderen die hun eigen broodtrommel klaar mogen maken vullen deze vaak met chips en snoep. Gezonde voeding is echter de brandstof van het lichaam en de hersenen van een kind. Ik vind het daarom belangrijk gezonde voeding hier in de spotlight te zetten.

istock-483821996.jpg
Je bent wat je eet.

*Gezonde voeding

Gezonde voeding is een veelzijdig begrip. Het voorziet ons van de nodige energie en voedingsstoffen om optimaal te functioneren. We spreken dan van een ‘evenwichtige voeding’.

Evenwichtige voeding is niet alleen een kwestie van hoeveel calorieën iets bevat, maar ook (en vooral) welke nuttige voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels het aanlevert.

Gedrag en stemming

Wat je kind eet, heeft invloed op z’n gedrag en stemming. Sommige voedingsmiddelen kunnen je kind somber, druk of juist vrolijk of ontspannen maken.

stock-photo-number-made-of-food-isolated-on-white-background-112253408.jpg

Negen tips

  1. Hoe verser en puurder, hoe beter. Vermijd bewerkt fabrieksvoedsel (sauzen, kant-en-klaar-producten, ) producten met suiker, zoetstoffen, witbrood, wit meel.
  2. Geef je kind dagelijks voedingsmiddelen die vallen onder de superfoods voor kinderen.
  3. Lees de etiketten in de supermarkt. Je staat verbaasd: zelfs aan worst wordt suiker toegevoegd. Let ook op zout, kleur-, zoet- en smaakstoffen (E- nummers).
  4. Trap niet in teksten als ‘zonder vet en suiker’. In deze producten zitten meestal veel zoetstoffen, die nog slechter zijn dan suikers.
  5. Geef je kind een multivitamine. Dan weet je zeker dat hij niets tekortkomt.
  6. Wen je kind aan gezonde tussendoortjes. Denk aan komkommer, tomaatjes, wortels, fruit en rijstwafels, in plaats van koekjes, snacks en snoep.
  7. Zorg voor twee ons groenten en twee stuks fruit per dag – Dit is het absolute minimum; hoe meer hoe beter.
  8. Kijk uit met vruchtensappen. Zelfs vruchtensappen zonder toegevoegde suiker of zoetstoffen zitten vol glucose die de bloedsuikerspiegel sterk doet stijgen. Leer je kinderen dat ze het beste water en ongezoete thee kunnen drinken. Je kunt ze aan minder zoete drankjes laten wennen door de vruchtensappen iedere dag met iets meer water aan te lengen.
  9. Eet goede vetten. Op vet heerst een taboe, maar goede vetten zijn heel belangrijk voor kinderen in de groei. Vooral de hersenen hebben deze vetten nodig om goed te kunnen presteren. Goede vetten zitten in noten en zaden, vette vis, (biologische) roomboter, olijfolie, avocado’s, lijnzaad en eieren (biologisch en scharrel). En als je kind graag melk drinkt of yoghurt eet: geef de volle variant. Onze lichamen zijn niet in staat om calcium te halen uit halfvolle melkproducten.

images (22).jpg

Maaltijden overslaan

Maaltijden – en zeker het ontbijt – overslaan is geen goed idee. Kinderen die niet ontbijten, zijn halverwege de ochtend zo suf door een lage bloedsuikerspiegel dat ze zich nauwelijks nog kunnen concentreren op hun schoolwerk.

Als kinderen de kans krijgen, grijpen ze bovendien eerder naar snelle, zoete tussendoortjes zoals koekjes of repen. Die bevatten veel vet en energie, maar weinig vitaminen en mineralen. Met als gevolg de bekende suikerdip en natuurlijk het risico op overgewicht. Sterker nog: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd, de benzine in de motor.

En omdat kinderen van nature energiek zijn en ongelooflijk veel bewegen, is het nóg beter om ze vijf tot zes keer per dag iets kleins te laten eten, zodat de suikerspiegel stabiel blijft en er geen energiedipjes ontstaan. Ofwel: drie hoofdmaaltijden, twee tussendoortjes en eventueel nog een gezond toetje.

scale

Is je kind druk of agressief?

Suiker kun je beter vermijden als je kind druk is of agressief. Suiker haalt in het lichaam fratsen uit die te vergelijken zijn met een ritje in een achtbaan: de bloedsuikerspiegel stijgt als een dolle en daalt daarna als een roofvogel in duikvlucht.

Ofwel: suiker geeft een kortstondige energie-explosie, gevolgd door een bloedsuikerspiegeldaling die moe en futloos maakt. Daardoor schreeuwt het lichaam om nieuwe suikeraanvoer.

depositphotos_3654208-stock-photo-sad-little-girl

Is je kind somber of verdrietig?

Zet vis op het menu! Een lekkere haring op brood of wat blikzalm door de pasta en het humeur knapt enorm op. Daarom hebben inwoners van landen waar weinig vis gegeten wordt, zoals Nederland of Duitsland, een 50 procent grotere kans om depressief te worden dan van landen met een hoge visconsumptie, zoals Japan of IJsland. Want heb je ooit een depressieve Eskimo gezien? Het lijkt een mop, maar het is echt zo: in landen waar mensen veel vis eten, komen veel minder depressies voor. Vis, en vooral vette vis, zoals makreel, zalm, sardientjes of haring, bevat namelijk veel omega-3-vetzuren; essentiële vetzuren die onder andere ontstekingen in ons lichaam tegengaan.

GettyImages-530073111-590508515f9b5810dcca6f5d.jpg

Onderzoek voeding en gedrag

Een expert in gedrag en voeding, de Amerikaanse socioloog Stephen Schoenthaler van de California State University, verving in 803 scholen in achterstandswijken in New York de vet- en suikerrijke maaltijden door een menu met veel fruit, groenten en noten. Niet alleen hoefde de politie veel minder vaak langs te komen voor uit de hand gelopen ruzies; de leerlingen gingen ook beter presteren. Het aantal leerlingen dat het eindexamen haalde, steeg van 11 procent onder het landelijk gemiddelde tot 5 procent erboven!

Schoenthaler liet de bloedwaarden van de kinderen testen op tekorten aan vitaminen en mineralen. Zo kon worden uitgesloten dat slecht gedrag of ondermaatse leerprestaties andere oorzaken dan slechte voeding hadden. De leerlingen bleken vooral gebrek te hebben aan verschillende B vitaminen (B6, B1, B3), foliumzuur en vitamine C. Maar ook een tekort aan bepaalde mineralen, zoals ijzer, calcium, koper, magnesium, zink en selenium werden geassocieerd met agressief, opvliegend gedrag.

kinderen_en_eten

*Meer informatie

Voor meer informatie over gezonde voeding, ga naar de website van j/m Ouders om het complete originele  artikel te lezen over dit onderwerp.

Bronnen:

Tekst: j/m Ouders

Foto’s: wikiravan.com chubaoyolu.org / shutterstockFood & Nutrition Magazine / ZedgeDepositphotosThoughtCo / Gezond dineren

Advertenties

2 thoughts on “Kind & gezonde voeding

  1. Gezonde voeding is belangrijk maar bij een gezond leven hoort ook altijd buiten spelen. En dat wordt vaak vergeten. Dan mag je nog zo gezond bezig zijn buiten zijn is ook een van de belangrijke factoren van gezond leven.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s