Boekreview| Angst, wijsheid om stormen te doorstaan (Winactie)

Naamloos

Wie zonder angst leeft, mag nu een vinger opsteken. Ik denk niet dat er op dit moment veel vingers de hoogte in gaan. Ieder mens kent immers angst. Het begint al als kind en hoe groter je groeit, zo groeit angst met je mee. Angst is meer dan een negatief gevoel, het is een belangrijke raadgever. Zonder angst zouden mensen immers gevaarlijke dingen gaan doen. Zonder parachute uit een vliegtuig springen, of in het water springen zonder te kunnen zwemmen. Het is wel belangrijk angst niet je leven te laten overheersen, anders kom je in de ochtend je bed niet meer uit. Hoe kun je zorgen de balans te vinden in je angst? 

Angst

Wijsheid om stormen te doorstaan

 

Samenvatting

(H)erkennen en loslaten. Angst beheerst het leven van velen: angst voor eenzaamheid, voor verlies, voor ziekte of dood. Vaak is niet eens duidelijk waar de angst vandaan komt. Angst verlamt, en daarom duwen we deze emotie het liefst ver weg. Thich Nhat Hanh laat zien dat erkenning angst hanteerbaar maakt. Zijn aanpak: spoor de oorsprong van deze negatieve emotie op, en leer los te laten. Zo kun je alle vormen van angst het hoofd bieden, op weg naar bevrijding en geluk. Mindfulnessoefeningen helpen daarbij.

De juiste snaar

Thich Nhat Hanh, is een boeddhistische monnik, dichter en mensenrechtenactivist. Thich Nhat Hanh heeft ontelbare gedichten en boeken geschreven. Hij weet met zijn positieve woorden iedere keer weer de juiste snaar te raken.

Helder taalgebruik

Het zelfhulp boek Angst, Wijsheid om stormen te doorstaan heeft de interessante invalshoek dat angst hanteerbaar is. Door gebruik te maken van helder taalgebruik is dit boek voor iedereen toegankelijk. Thich Nhat Hanh hoopt dat zijn boek bijdraagt in het vinden van een balans in je angst en dat je in het hier en nu gaat leven. 

Naamloos

Over de schrijver

*Thich Nhat Hanh werd geboren op 11 oktober 1926 in Vietnam. Op zestien jarige leeftijd werd hij monnik. Begin jaren zestig studeerde hij  in de Verenigde Staten en richtte hij de School for Youth Social Service op die vietnamezen hielp met de wederopbouw van gebombardeerde dorpen. Ondanks ernstige politieke tegenwerking richtte hij midden jaren zestig een boeddhistische Universiteit op in Vietnam. De communistische leiders beschouwden hem als een vijand, waardoor hij verbannen werd.

Martin Luther King

Thich Nhat Hanh liet zich niet de mond snoeren en bleef op een vreedzame manier pleiten voor (wereld) vrede. Dit zorgde ervoor dat Martin Luther King hem in 1967 voor de Nobelprijs voor de Vrede nomineerde. In 2005 kon hij voor het eerst sinds zijn  ballingschap een bezoek brengen aan zijn geboorteland Vietnam. In november 2014 kreeg hij een ernstige hersenbloeding. Sindsdien kan hij niet meer spreken, maar hij is actief gebleven als spiritueel leider.

                   WIN-WIN-WIN-WIN-WIN-WIN-WIN-WIN-WIN

Om kans maken op een van de drie exemplaren van Angst, wijsheid om stormen te doorstaan:

Meedoen kan t/m 7 juli 2019. De winnaars worden 8 juli bekend gemaakt!

( De winactie is gesloten. Klik op de link om naar de winnaars te gaan!. https://annekeschrijft.wordpress.com/2019/07/08/de-drie-winnaars-zijn/)

Naamloos

 

 

 

Bron:* https://nl.wikipedia.org/wiki/Thich_Nhat_Hanh

Afbeelding achtergrond wolken: Freepik

17 reacties op “Boekreview| Angst, wijsheid om stormen te doorstaan (Winactie)

  1. Mijn grootste angst is het loslaten van mijn kinderen, maar dat heeft dan weer te maken met een trauma dat mijn oudste dochter heeft opgelopen.

    Like

  2. Mijn grootste angst is om ziek te worden, ik heb namelijk last van hypochrondrie. Ik probeer het los te laten, maar sinds mijn mama ooit de diagnose kanker heeft gekregen achtervolgt de angst mijn leven.

    Like

  3. Door mijn jeugd ben ik veel gepest, en daarom ben ik enorm bang voor afwijzing. Zodra iemand, en met name iemand die ik liefheb, iets negatiefs over mij of mijn handelen zegt komt dat gevoel van “ik ben weer niet goed genoeg” naar boven. Op zo’n moment komt mijn defensieve houding naar boven, wat de situatie alleen maar bemoeilijkt.

    Ik heb je geliked op Facebook (nummertje 600!) en kijk er naar uit meer van je berichten te zien.

    Like

  4. Mijn grootste angst is ongewenst zijn, mede door een adoptieverleden. Verlaten verleden geeft verdriet en angst in het heden. Lijkt me een heel boeiend boek. ♡

    Like

  5. Ik ervaar angst voor (heel) veel dingen waar je helemaal niet bang voor zou moeten zijn. Rationeel onzin dus maar mijn gevoel wil daar niet aan….. Ben nieuwsgierig naar het boek van Thich Nhat Hanh en zijn inzichten om hier beter mee om te gaan.

    Like

  6. Ik heb angst voor de angst. Dat klinkt gek, maar het is helaas wel zo. Door een lange periode van leven met paniekaanvallen is dit zo ontstaan. Als ik ergens naar toe moet dan ben ik bang voor de verlammende angst die een paniekaanval met zich meebrengt. Ik ben behandeld en het is beter hanteerbaar, maar over gaat het nooit. Daarom probeer ik er zoveel mogelijk over te lezen, onder het mom ‘kennis is macht’. Dit boek lijkt mij een geweldige aanvulling voor mijn kast.

    Like

  7. Het is een prachtig boekje al heb ik het niet. Maar wel al vast gehad.
    Als je de vraag stelt heb je angst niet echt. Alleen als er iets moet gebeuren op lichamelijk vlak bij mijn kinderen of kleinkinderen. Dan denk ik altijd als het maar goed afloopt.

    Aum Shanthi

    Like

Plaats een reactie